Bruger du NemKonto til udbetaling af løn til dine ansatte? Hvis ikke, så er der her nogle gode grunde til at gøre det.
- NemKonto er koblet op på medarbejderens CPR-nr., så derfor vil lønnen altid udbetales til den korrekte person
- Hvis din medarbejder skifter bank eller konto nummer, behøver de ikke oplyse det til arbejdsgiver
- Ved at benytte NemKonto minimer du risikoen for svindel
- Der er mindre administrativt arbejde ved at benytte medarbejdernes NemKonto.
Hvad er NemKonto – og hvorfor er det en god idé at udbetale løn denne vej?
NemKonto er et system, der sikrer, at alle borgere i Danmark har én officiel konto, hvor de kan modtage udbetalinger fra både det offentlige og private virksomheder. Når du bruger medarbejderens NemKonto, minimerer du dermed risikoen for fejl, og sikrer, at lønnen altid udbetales til den rigtige person – også hvis medarbejderen skifter bank.
💡 Tip: Hvis en medarbejder påstår ikke at have modtaget sin løn, kan du hurtigt dokumentere udbetalingen via NemKonto.
Lønadministration er komplekst, så det handler om at gøre tingene mere enkle, korrekte og effektive i hverdagen.
Du skal dog være opmærksom på, at det er vigtigt at du informerer medarbejderen, hvis I ønsker at benytte deres NemKonto til lønudbetaling. Medarbejderen har nemlig ret til at afvise brugen af deres NemKonto.
📣 OBS: Unge under 18 år, har ikke pr. automatik en NemKonto. Banken kan hjælpe med at aktivere deres NemKonto.
Skal vi hjælpe din virksomhed i gang med brugen af NemKonto?
Hvis du vil undgå fejl og tidskrævende manuelle processer, kan vi hjælpe dig med at sikre en gnidningsfri lønproces.
Skriv til os på loen@talogtanker.dk. Vi sidder klar til at hjælpe dig.